LEXUS VERSUS 2CV

(Ζητώ προκαταβολικά συγνώμη από όσους αναζητώντας στοιχεία για τα αυτοκίνητα LEXUS η 2CV φτάνουν σε αυτές τις σελίδες. Το άρθρο αφορά ζητήματα του ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα και αποτελεί ατυχή συγκυρία η εμπλοκή κάποιων διαφημιστών των πολυτελών αυτοκινήτων με το ντοκιμαντέρ)

Τις τελευταίες μέρες του Ιουλίου, λίγο πριν κλείσει τα γραφεία του για τις καλοκαιρινές διακοπές και «καταρρεύσει» ο δικτυακός του τόπος, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ανακοίνωσε τις χρηματοδοτήσεις προτάσεων για ταινίες ντοκιμαντέρ που είχαν υποβληθεί μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου 2006. Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση μιας ταινίας μεγάλου μήκους (μέχρι 90 λεπτά) και τεσσάρων μεσαίου μήκους (45-50 λεπτά).

Πρόκειται για εγκρίσεις στα πλαίσια του προγράμματος «τεκμήριο» που συγχρηματοδοτείται με την ΕΡΤ. Οι προτάσεις εξετάζονται πρώτα από μια γνωμοδοτική επιτροπή του ΕΚΚ αλλά οι τελικές αποφάσεις παίρνονται από μια άλλη επιτροπή στην οποία πλειοψηφία έχουν οι εκπρόσωποι της κρατικής τηλεόρασης. Το ΕΚΚ δεν έχει δικό του πρόγραμμα ενίσχυσης του δημιουργικού ντοκιμαντέρ.

Ανάμεσα στις προτάσεις που απορρίφθηκαν ήταν και η δική μου πρόταση για ταινία μεσαίου μήκους με τίτλο «Φαντάσματα στην Κερύνεια». Από μόνο του αυτό το γεγονός δεν λέει τίποτα. Είναι μια απόρριψη ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες και μάλιστα καταξιωμένων συναδέλφων. Άλλωστε τα κριτήρια επιλογής είναι περισσότερο υποκειμενικά και πάνω σε αυτό δεν μπορεί να πει κανείς πολλά λόγια. Σε άλλους αρέσουν τα Lexus ενώ άλλοι είναι «κολλημένοι» στα 2CV. Είναι θέμα γούστου.

Η συγκεκριμένη όμως περίπτωση σε συνδυασμό με κάποια άλλα γεγονότα πιστεύω ότι αναδεικνύουν ένα πρόβλημα.

Την αμέσως προηγούμενη περίοδο κρίσεων, επίσης στο πρόγραμμα τεκμήριο, απορρίφθηκε η πρόταση του συναδέλφου Ηλία Ιωσηφίδη για ταινία με θέμα την ΕΛΔΥΚ. Απ όσα γνωρίζω ο συνάδελφος έχει εξασφαλίσει σημαντικές μαρτυρίες ελλήνων στρατιωτών που υπηρέτησαν στη Κύπρο και αποκαλύπτουν στοιχεία για τον όχι και τόσο καθαρό ρόλο του ελληνικού στρατού στο πολύπαθο νησί.

Το θέμα, αν και αρκετά ζωντανό και οπωσδήποτε καυτό, κρίθηκε ότι δεν ενδιαφέρει κανέναν και απορρίφθηκε.

Η δική μου πρόταση έχει πάλι να κάνει με την Κύπρο. Αποκαλύπτει, για πρώτη φορά, μια συγκαλυμμένη επιχείρηση μυστικών υπηρεσιών λίγο πριν το ελληνικό πραξικόπημα και την τούρκικη εισβολή το 1974. Η επιχείρηση έγινε με το κάλυμμα μια κινηματογραφικής υπερπαραγωγής με πρωταγωνιστή τον Πήτερ Σέλλερς. (μια παρόμοια ιστορία έγινε τέσσερα χρόνια αργότερα στο Ιράν και πρόκειται να γυριστεί ταινία από τον Τζόρτζ Κλούνεϊ).

Η πρόταση «Φαντάσματα στην Κερύνεια», είναι εξ ίσου καυτή καθώς αγγίζει συμβάντα στα οποία έχουν ανάμιξη και δρώντες σήμερα οικονομικοί (και πιθανόν πολιτικοί) παράγοντες όπως ο εφοπλιστής Ανδρέας Ποταμιάνος. (Μία πλευρά του ζητήματος και με περιορισμένα στοιχεία έθιξα στην ταινία μου «Σάντα Μπάρμπαρα».

Σε αντίθεση με αυτές τις απορρίψεις, η επιτροπή ΕΡΤ-ΕΚΚ ενέκρινε την πρόταση του γνωστού δημοσιογράφου Στέλιου Κούλογλου για ταινία μεγάλου μήκους με τίτλο «Εξομολόγηση ενός οικονομικού δολοφόνου». Πρόκειται για την ιστορία του Τζον Πέρκινς, «στελέχους της μυστικής ομάδας των «οικονομικών δολοφόνων», που χρησιμοποιούν δάνεια της Διεθνούς Τράπεζας, δωροδοκίες και εκβιασμούς προέδρων του Τρίτου Κόσμου, πραξικοπήματα και πολιτικές δολοφονίες για να δημιουργήσουν την παγκόσμια αμερικανική αυτοκρατορία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο».

Δυστυχώς στο σημείο αυτό θα φανεί ότι ερχόμαστε σε προσωπική αντιπαράθεση με τον κ. Κούλογλου, αλλά δεν μπορούμε να το χειριστούμε διαφορετικά. Πρέπει να υπερασπιστούμε τις επιλογές μας. Όταν η επιτροπή εγκρίσεων έχει τρεις προτάσεις με καθαρό πολιτικό περιεχόμενο (πιθανόν και άλλες που δεν γνωρίζουμε) και απορρίπτει τις δυο, μας υποχρεώνει να μιλήσουμε για την τρίτη προκειμένου να βγουν κάποια συμπεράσματα.

Η ιστορία του Τζόν Περκινς, για την οποία η ΕΡΤ και το ΕΚΚ κινηματογράφου θα διαθέσουν 105.000 ευρώ, δεν είναι ιδιαίτερα πρωτότυπη. Ο μετανοημένος οικονομικός δολοφόνος Τζόν Περκινς εδώ και μερικά χρόνια έχει κάνει επάγγελμα τις αποκαλύψεις του. Γράφει βιβλία, δίνει συνεντεύξεις και κάνει ομιλίες. Στην ιστοσελίδα του (www.johnperkins.org) μπορεί να δει κανείς ότι έχει στήσει ολόκληρη επιχείρηση. Έχει μάλιστα δυο ξεχωριστούς μάνατζερ, ο ένας να ρυθμίζει τις συνεντεύξεις και ο άλλος τις δημόσιες ομιλίες. Τόσες πολλές είναι. Με το αζημίωτο φυσικά.

Στο δε internet μπορείτε να βρείτε δεκάδες βίντεο με ομιλίες και συνεντεύξεις του Τζόν Περκινς. (στο youtube και αλλού).

Το γεγονός ότι, σε αντίθεση με δυο καυτά ελληνικά ζητήματα, επιλέγεται ένα «καμένο» διεθνές οπωσδήποτε είναι κάτι που χαρακτηρίζει την πολιτική των επιλογών της επιτροπής κρίσεων που όπως φαίνεται δεν αρέσκεται στην ανατάραξη θολών υδάτων.

Δεν θέλω να μιλήσω για πολιτική λογοκρισία αλλά η αιτιολόγηση της αρνητικής ψήφου ενός εκ των μελών της επιτροπής κρίσεων του ΕΚΚ με έχει προβληματίσει. Ο γνωστός συγγραφέας Πέτρος Τατσόπουλος γράφει: «Η πρόταση (σημ. για τα «Φαντάσματα στην Κερύνεια») στηρίζεται σε μια από τις πολλές θεωρίες συνομωσίας γύρω από την κυπριακή τραγωδία. Εξαιρετικά ευαίσθητο εθνικό θέμα (και εισέτι ανοιχτό) για να «υιοθετήσει» αυτή τη θεωρία το ΕΚΚ. Ελλείψει μάλιστα οιονδήποτε τεκμηρίων καταντάει κι εγκληματικά επιπόλαιο».

Την ίδια άποψη φαίνεται να υιοθετεί και ένα άλλο μέλος της επιτροπής, ο κ. Γιώργος Κρασσακόπουλος μόνο που «αποφορτίζει» το κλίμα με ένα αστειάκι. Γι αυτόν το θέμα της πρότασής μου «Θα έδινε ένα ενδιαφέρον σενάριο μυθοπλασίας.»!

Το γεγονός ότι το δράμα της Κύπρου ως απόρροια της δράσης των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων στην περιοχή είναι απλά μια από τις «πολλές θεωρίες συνομωσίας» ή μυθοπλασία, είναι αλήθεια, δεν το είχα σκεφτεί.

Από την άλλη στους κανονισμούς του Κέντρου ως βασικό κριτήριο επιλογής θεωρείται «Το ενδιαφέρον του θέματος και η διαφαινόμενη αισθητική αξία του έργου που θα παραχθεί». Δεν μπαίνουν πουθενά, και πολύ σωστά, πολιτικά κριτήρια.

Και μια και φτάσαμε ως εδώ και πρέπει να υπερασπιστούμε ως το τέλος το έργο μας –και τη δυνατότητα επαγγελματικής επιβίωσης- πρέπει να μιλήσουμε και για μια άλλη παράμετρο των αποφάσεων της επιτροπής. Κι αυτή, όπως υποστηρίζουν πολλοί ντοκιμαντερίστες, ελέγχεται ως προς τη νομιμότητά της. Για τους εξής λόγους:

Στο πρόγραμμα τεκμήριο εγκρίνονται σχέδια προτάσεων και όχι έτοιμες ταινίες. Οι παραγωγοί μάλιστα υποχρεώνονται, προκειμένου να εκταμιεύσουν χρήματα από το ΕΚΚ, να παρουσιάσουν τιμολόγια εξόδων με ημερομηνία έκδοσης μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Για τις έτοιμες ταινίες προβλέπεται μια ενίσχυση 5-10 χιλιάδων ευρώ.

Στο 9ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, τον περασμένο Μάρτιο, προβλήθηκε μια ταινία διάρκειας 90 λεπτών με τον ίδιο τίτλο «Εξομολόγηση ενός οικονομικού δολοφόνου» και σκηνοθεσία του Στέλιου Κούλογλου. Η ταινία λοιπόν είναι έτοιμη!

Στον διεθνή τύπο (αγγλόφωνο και ισπανόφωνο) γράφτηκε ότι στις 22 Μαΐου 2007 ο Τζόν Πέρκινς έκανε ένα ταξίδι στον Ισημερινό και μια δημόσια ομιλία προκειμένου να ζητήσει συγνώμη για όσα διέπραξε σε βάρος αυτής της χώρας. Τον Πέρκινς συνόδευε τηλεοπτικό συνεργείο της ΕΡΤ με επικεφαλής, όπως γράφτηκε, τον αρχισυντάκτη της εκπομπής «Ρεπορτάζ χωρίς σύνορα», Στέλιο Κούλογλου. Έχει σχέση η εγκριθείσα πρόταση με αυτά τα γυρίσματα της ΕΡΤ;

Είναι καθαρό ότι το ΕΚΚ πρέπει να αποχτήσει μια καθαρή πολιτική απέναντι στο ντοκιμαντέρ του δημιουργού όπως κάνουν τα περισσότερα Κέντρα στο εξωτερικό και να το απεγκλωβίσει από την τηλεοπτική μέγγενη. Η τηλεόραση είναι υποχρεωμένη να λειτουργεί με άλλα κριτήρια. Το ντοκιμαντέρ είναι ένα ιδιαίτερο κινηματογραφικό είδος κι αυτό οφείλει να υπερασπίζεται οποιοδήποτε Κέντρο Κινηματογράφου.

Προσθήκη στις 18 Αυγούστου 2007

Φίλοι δεν μπορούσαν να χωνέψουν ότι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου διαθέτει «πολιτικό επίτροπο». Τους χαρίζω την αιτιολόγηση της αρνητικής ψήφου του κ. Πέτρου Τατσόπουλου μετά της υπογραφής του όπως απεστάλη από το ΕΚΚ στον παραγωγό μου.

Π�τρος Τατσόπουλος συγγραφ�ας λογοκριτής

(κάντε κλικ για να το διαβάσετε)

8 responses to “LEXUS VERSUS 2CV

  1. Ο συντηριτισμός του ΕΚΚ αποκαλύπτεται καθε φορά που προκύπτει πρόταση με ευαισθητο εθνικό θέμα- καταθέτω από ιδία πείρα. Το απαραδεκτο λοιπόν είναι ότι δεν τηρούν ουτε τα προσχήματα εγκρίνοντας ταινία που έχει ήδη γίνει σε τηλεποτικό φορμα και θα αναμασήσει προφανώς παρόμοια υλικά. Νομίζω ότι εκεί μπορει κανεις να πατήσει σε επίπεδο επιχειρηματολογίας για να πετύχει κάτι.

  2. Στην πρώτη σελίδα του site της εκπομπής Ρεπορτάζ χωρίς Σύνορα υπήρχε διαφημιστικό μπάνερ για την ταινία του Στέλιου Κούλογλου «Εξομολόγηση ενός Οικονομικού Δολοφόνου». Εξαφανίστηκε με το που μπήκε ο Οκτώβρης. Για όσους επιμένουν να επισκεφτούν την ιστοσελίδα της ταινίας μπορούνε να πάνε στο http://www.rwf.gr/hitman1.php?lang1=greek

  3. Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για το ποιόν του Κούλογου, βρες κάποιους δημοσιογράφους αντίπαλούς του. π.χ. τον πικραμένο, ή τον κοίλιαρη ή ακόμη και τον δήμαρχο που έγινε βουλευτής με την ΝΔ

  4. Παράθεμα: Καθυστερημένη εικονογράφηση « Νικος Θεοδοσιου·

  5. Παράθεμα: Ο Στέλιος “LEXUS/ΑΑΣΠΕ” Κούλογλου και η “γαλέρα” TVXS « Το Μώλυ·

  6. Παράθεμα: Το Μώλυ » Ο Στέλιος "LEXUS/ΑΑΣΠΕ" Κούλογλου και η "γαλέρα" TVXS·

  7. Παράθεμα: Το Μώλυ » Ο Στέλιος "LEXUS/ΑΑΣΠΕ" Κούλογλου και η "γαλέρα" TVXS·

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s