ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΤΕ!

DSC03386crop

Κύριε πρόεδρε,

ζήτησα αυτοβούλως να καταθέσω ως μάρτυρας  υπεράσπισης για λόγους συνείδησης. Δεν μπορούσα να μείνω αδιάφορος μπροστά  στο βαρύ κατηγορητήριο και τις εξοντωτικές ποινές που αντιμετωπίζουν οι κατηγορούμενοι.

Επίσης θα ήθελα από την αρχή να ξεκαθαρίσω ότι δεν ανήκω σε αυτή την επαγγελματική κατηγορία.  Και ποτέ δεν το επεδίωξα. Μάλιστα αν μου πρότειναν να με διορίσουν στη δημόσια εκπαίδευση θα απαντούσα, προσβλητικά ίσως, ΟΧΙ, ΠΟΤΕ!

Δεν είναι μόνο η τρομερή ευθύνη του επαγγέλματος και ο πενιχρός μισθός. Αυτά είναι τα λιγότερα. Είναι η ένταση που συνεπάγεται η καθημερινή επαφή με παιδιά και ειδικά με εφήβους. Είναι η υπερπροσπάθεια που πρέπει να καταβάλει κανείς για να ισορροπεί ανάμεσα  σ αυτά που επιβάλει ένα αυστηρό διδακτικό πλαίσιο και τις διαρκείς ανατροπές της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας. Ιδιαίτερα στις μέρες της κρίσης.

Ακόμη είναι το διαρκές άγχος  να συμβαδίζεις με τις εξελίξεις της τεχνολογίας, τις προκλήσεις της διαρκώς ανακινούμενης και εμπλουτιζόμενης γνώσης. Προσπάθεια άκρως εξοντωτική. Κι όλα αυτά όχι προς ίδιον όφελος αποκλειστικά αλλά για να διαμορφώνεις τους πολίτες του αύριο.

Αλλά ας έρθω στο προκείμενο, στα γεγονότα όπως ζητάτε κι εσείς. 21 ή 23 ώρες;

Δεν θα αναφερθώ σε πολλά  παραδείγματα που η πολύχρονη επαφή με το χώρο της εκπαίδευσης  συσσώρευσε  αλλά μόνο στο τελευταίο.

Ταξίδεψα σε ένα μικρό νησί των Ιωνίων, τους Παξούς, για να κατευθύνω ένα κινηματογραφικό εργαστήριο στο Γυμνάσιο Λύκειο του νησιού στα πλαίσια του προγράμματος . Η υλοποίηση του προγράμματος όφειλε να γίνει εκτός των ωρών διδασκαλίας και για τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς δεν προβλέπονταν αμοιβή.

Στο εργαστήριο συμμετείχαν 22 παιδιά, περίπου το ένα τέταρτο των μαθητών του σχολείου, και 5 εκπαιδευτικοί. Για να ολοκληρωθεί το εργαστήριο χρειάστηκαν περίπου 22 ώρες ανάμεσα στις οποίες ένα ολόκληρο οκτάωρο, ημέρα Σάββατο και δυο ώρες, ημέρα Κυριακή.

Αλλά δεν ήταν οι μόνες. Υπήρξε μια αναγκαία προετοιμασία τουλάχιστον 6 ωρών και σίγουρα θα χρειαστούν και άλλες προκειμένου να έρθει σε πέρας όλη η διαδικασία του προγράμματος.

Τριάντα ώρες το ελάχιστο χωρίς αμοιβή ακόμη και σε μέρες αργίας για ένα και μοναδικό πρόγραμμα! Δηλαδή μέσα σε μια βδομάδα προσφέρθηκαν εθελοντικά οι μισές  ώρες που θέλει με νόμο να επιβάλει τώρα το Υπουργείο για όλο το χρόνο.

Προφανώς θα σκεφτείτε ότι αυτό είναι μεμονωμένο παράδειγμα. Πέρυσι  στο Φεστιβάλ νεανικών δημιουργιών που ονομάζεται Camera Zizanio, πιθανόν να έχετε ακούσει γι αυτό,  υποβλήθηκαν  180 ταινίες που είχαν δημιουργήσει μαθητές. Σε αυτές είχαν εμπλακεί 110 σχολεία και φυσικά κάποιες εκατοντάδες εκπαιδευτικοί. Και όλα αυτά έγιναν εκτός ωρών διδασκαλίας καθώς η οπτικοακουστική διδασκαλία εξακολουθεί να είναι εκτός του εκπαιδευτικού συστήματος. Και παρά το γεγονός ότι οι απαιτήσεις μιας σύγχρονης παιδείας το επιβάλλουν.

Επίσης επειδή έχω συμμετάσχει ως εκπαιδευτής σε πλήθος σεμιναρίων και εργαστηρίων έχω να καταθέσω οι  επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί όχι μόνο αφιέρωσαν ώρες  για την παρακολούθησή τους αλλά σε πολλές περιπτώσεις κατέβαλαν  χρήματα από την τσέπη τους.

Τρέμω στην ιδέα ότι κάποια από αυτά τα σχολεία μπορεί να βρίσκονται στον κατάλογο αυτών που θέλει το Υπουργείο να καταργήσει.

Το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι το δίλημμα  με τις επιπλέον δυο εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας είναι ψεύτικο. Αυτές έτσι κι αλλιώς διατίθενται. Το ζήτημα είναι το περιεχόμενό τους. Πως μπορεί αυτό να είναι δημιουργικό και ευχάριστο; Να οδηγεί την κοινωνία μπροστά κι όχι να αναπαράγει νεκρή και σε πολλά σημεία παρωχημένη ή και αντιδραστική γνώση;

Σε αυτό πιστεύω ότι κανένας εκπαιδευτικός δεν θα έμενε αδιάφορος. Κι αυτοί που σήμερα μένουν απόμακροι, θα παρασυρθούν.

Κι αν, φυσικό είναι, να αμφιβάλλετε για το αποτέλεσμα του εργαστηρίου στο οποίο αναφέρθηκα στο παράδειγμά μου και για το οποίο δαπανήθηκαν όλες αυτές οι ώρες, καταθέτω στο σεβαστό δικαστήριο τα αποδεικτικά στοιχεία: τις δυο ταινιούλες που δημιούργησαν τα παιδιά στους Παξούς.

Το μάθημα ζωής που προσφέρουν μέσα από αυτές δεν ισούται, πιστέψτε με, με καμία ώρα  (ώρες μάλλον) τυπικής διδασκαλίας.

Αυτά είχα να καταθέσω σχετικά με το ζήτημα των ωρών εργασίας των εκπαιδευτικών. Για τα άλλα υπάρχουν αρμοδιότεροι από μένα. Γι αυτό ζητώ τουλάχιστον την επιείκεια του δικαστηρίου σας: Μην τους εκτελέσετε!

ΝΙΚΟΣ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ

Σκηνοθέτης- συγγραφέας

2 responses to “ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΤΕ!

  1. Έχουμε τους διπλούς εκπαιδευτικούς απ’ όσους πραγματικά χρειάζονται και οι μισοί πρέπει να απολυθούν, ή (εάν είναι στις προβλεπόμενες ηλικίες) να συνταξιοδοτηθούν.
    Εκτός αν θέλετε να τους πληρώνεται εσείς από την τσέπη σας, οπότε πάμε πάσο.

  2. Αγαπητε Γιαννη, δινουμε ενα απο τα μικροτερα ποσοστα επι του ΑΕΠ στην παιδεια αναμεσα στις χωρες του ΟΟΣΑ (4.3% εναντι 5.8% που ειναι ο μεσος ορος, http://www.oecd.org/edu/eag2013%20(eng)–FINAL%2020%20June%202013.pdf ). Μιλαμε οτι για να φτασουμε στο μεσο τουλαχιστο της καταταξης θελουμε αυξηση 50% των δαπανων. Και δε μιλαμε μονο για το λυκειο αλλα και για τα Πανεπιστημια και την Ερευνα. Ο μονος δρομος για να βγουμε απο το πελμα ειναι να δωθουν τα χρηματα εκει. Αυτη ειναι αναπτυξιακη πολιτικη. Προτιμω να κοψουν απο οπουδηποτε αλλου, παρα να εχουν τα παιδια μας τα ιδια βιβλια που ειχα κι εγω πριν απο 20 χρονια. Οσο για τους καθηγητες, η αληθεια ειναι πως δουλευουν τις λιγοτερες ωρες στην Ευρωπη (http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/48631419.pdf) αλλα η λυση ειναι να δουλευουν περισσοτερο και οχι να εκδιωχθουν. Δεν θυμαμαι ποτε να τελειωσα σχολικο βιβλιο οταν ημουν μαθητης. Παντα καναμε τα πρωτα κεφαλαια και για τα υπολοιπα, «δεν εφτανε ο χρονος»… Ας τελειωνει λοιπον το σχολειο στις 3 ή στις 4, να φτανουν οι ωρες και για φωτογραφια ή κινηματογραφο. Ας εχουν λιγοτερα κενα οι καθηγητες. Να μην χρειαζονται και τοσα φροντιστηρια. Θα βοηθηθουν ετσι και οι γονεις που δουλευουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s