Βιβλιοπαρουσίαση από Ν. Πουλάκο

Κινηματογραφικά Μηχανήματα made in Greece, Νίκος Θεοδοσίου,

Έκδοση Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σελ. 56


του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr


“… Σε πολλούς φαντάζει ίσως παραδοξολογία η αναφορά και μόνο σε κινηματογραφικές μηχανές ελληνικής κατασκευής. Κι όμως υπήρξαν!”


Κατά τον Αντρέ Μπαζέν “ο κινηματογράφος είναι ένα ανοιχτό παράθυρο στον κόσμο”. Αυτό το ανοιχτό παράθυρο είναι υπαίτιο για πολλά όνειρα αλλά κι ελπίδες, μπόλικες ψυχαγωγίες και θεάματα, έντονες φιλοσοφίες και υπαρξιακές αναζητήσεις. Ο κινηματογράφος μπήκε ακόμη και σε ρίμα του εθνικού μας ποιητή, κάτι το οποίο έπραξε ο ευφυής Διευθυντής του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Βασίλης Κεχαγιάς, ο άνθρωπος που έκανε πραγματικότητα την ύπαρξη του πρώτου μουσείου 7ης τέχνης στη χώρα μας, όπως έγραψε στο προλογικό του σημείωμα στη συγκεκριμένη μελέτη του Νίκου Θεοδοσίου.
Μια καλαίσθητη και προσεγμένη έκδοση, η οποία αν και στηριζόμενη σε ελάχιστες γραπτές πηγές, άντλησε το μεγαλύτερο μέρος της από προφορικές μαρτυρίες, εγκαινιάζοντας αυτή τη “γωνιά” της κινηματογραφικής βιβλιογραφίας του τόπου μας.
Οι κινηματογραφικές μηχανές! Έχετε αναρωτηθεί, άραγε ποτέ, ότι πίσω από το παραπάνω “θαύμα” του κινηματογράφου, όπως αναφέραμε, κρύβεται μια ογκώδης και βαριά μηχανή προβολής, την οποία χειρίζεται ο “δύσμοιρος” προβολατζής που κλείνεται στο κουβούκλιο με τις επικίνδυνες αναθυμιάσεις και τη ζέστη του “φιλμ”;
Τον παραπάνω μύθο του σελιλόϊντ έρχεται να καλύψει ο συγγραφέας του βιβλίου “Κινηματογραφικά Μηχανήματα”, Νίκος Θεοδοσίου. Ξετυλίγει την ιστορία της “ελληνικής” κινηματογραφικής μηχανής από τα τέλη του 19ου αιώνα, όταν ο Γάλλος δημοσιογράφος Ανρί Φλαμάν έγραφε στο Magasin pittoresque για τον ερχομό στο Παρίσι των Γεωργιάδη και Τραγίδη, βοηθών του Τόμας Έντισον στο Νιου Τζέρσεϊ, μετά “κινητοσκοπίων” υπό μάλης. Μέχρι τους γνωστούς Έλληνες κατασκευαστές μηχανών προβολής όπως ο Ιωάννης Πισσάνος, ο Παναγιώτης Σέργιος και ο Δημήτρης Παπαδημητρίου.

*Η βιβλιοπαρουσίαση δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα «Απογευματινή» (φύλλο 12-6).

Σχολιάστε